Hold dig opdateret
Vil du holde dig opdateret på Klimahandledagen 2024 og de forskellige muligheder for at deltage?
Så kan du skrive dig op her.
For at give dig relevant indhold, kan du vælge at høre mere om deltagelsesmulighederne som "privatperson", "forening" eller "arbejdsplads".
Prøv at genindlæse siden og prøv igen.
Om DeltagerDanmarks privatlivspolitik
Sådan indsamler vi og anvender dine personoplysninger
Hvad giver du samtykke til, når du tilmelder dig Klimahandledagen eller afgiver et klimaløfte?DeltagerDanmark er facilitator af Klimahandledagen, og de data du måtte dele med os, er derfor DeltagerDanmarks ansvar.
Hvis du har tilmeldt dig ét af vores nyhedsbreve på www.klimahandledag.dk eller www.deltagerdanmark.dk eller gennem en personlig henvendelse, giver du samtykke til, at vi må kontakte dig pr. e-mail med nyhedsbreve, der relaterer sig Klimahandledagen eller Grønne Nabofællesskaber, der også er medafsendere af Klimahandledagen. Skriver du ved tilmelding også dit telefonnummer, giver du samtykke til, at vi må kontakte dig telefonisk.
Vi ringer kun til dig, hvis det har relevans for den kampagne eller projekt, som du har signet op til og din deltagelse heri. Vi sender dig også kun e-mails relateret til den kampagne eller projekt, som du har signet dig op til. Du kan altid trække dit samtykke tilbage. Dette kan du enten gøre ved at benytte linket i bunden af vores e-mails eller ved at kontakte os på klima@deltagerdanmark.dk og oplyse, at du ikke længere ønsker at modtage vores nyhedsbreve. Vær opmærksom på, at hvis du er tilmeldt flere af vores nyhedsbreve og ønsker at afmelde dem alle, skal det ske enkeltvis, da det er separate e-maillister.
Datasikkerhed
Vi behandler altid dine personoplysninger sikkert og fortroligt i overensstemmelse med gældende lovgivning, herunder persondataforordningen og databeskyttelsesloven.
Dine oplysninger vil alene blive anvendt til det formål, de er indsamlet til, og vil blive slettet, når dette formål er opfyldt eller ikke længere relevant.
Vi opbevarer dine oplysninger i mailsystemet Mailchimp.
Til hjemmeside bruger vi platformen Webflow. Du kan læse om deres privatlivspolitik her.
Skulle du have yderligere spørgsmål til, hvordan DeltagerDanmark behandler dine oplysninger, kan du herunder læse “alt det med småt” i DeltagerDanmarks privatlivspolitik herunder:
1. Privatlivspolitik - DeltagerDanmarkFormål med politik
1.1 Formålet med denne privatlivspolitik er at gøre dig opmærksom på, hvordan DeltagerDanmark (”vi”, ”os”) behandler dine personoplysninger. Med denne politik ønsker vi at gøre dig bevidst om, hvilke oplysninger der indsamles og behandles, og hvor længe de opbevares. Privatlivspolitikken omhandler behandling af personoplysninger hos DeltagerDanmark, når du indgår aftaler, interagerer eller på anden måde udveksler personoplysninger med os.
2. Beskrivelse af behandlingerne
DeltagerDanmark behandler dine oplysninger til et eller flere specifikke formål og i overensstemmelse med databeskyttelsesreglerne. Vi behandler bl.a. dine oplysninger, hvis du er kunde hos os, kunde via vores webshop, samarbejdspartner, leverandør, besøger vores hjemmeside eller vores sociale medier, hvis du skriver dig op til vores nyhedsbrev samt søger job hos os. Oplysningerne vil som altovervejende udgangspunkt komme direkte fra dig, og vi behandler alene dine oplysninger, så længe det er nødvendigt af hensyn til det formål, hvortil de blev indsamlet. Oplysningerne kan dog også behandles og opbevares længere i anonymiseret form.I nedenstående kan du få et overblik over de forskellige typer af behandlinger, som vi foretager.
2.1 Kundeforhold
Erhvervskunder
I forbindelse med salg af vores forskellige rådgivnings- og konsulentydelser til erhvervskunder, behandler vi oplysninger om disses kontaktpersoner for at kunne indgå og opfylde en aftale med dig jf. GDPR art. 6(1)(b). Disse oplysninger omfatter kontaktoplysninger som navn, firmanavn, e-mail, og telefonnummer.
Vi sletter oplysningerne løbende, dog senest 5 år efter endt kundeforhold.
Privatkunder
DeltagerDanmark behandler personoplysninger om private kunder, når du er kunde via vores webshop. Vi behandler dine oplysninger i forbindelse med salg af vores produkter samt tilmelding til vores workshops og kurser med henblik på at kunne indgå og opfylde en aftale jf. GDPR art. 6(1)(b). Disse oplysninger omfatter kontaktoplysninger som navn, e-mail, adresse og telefonnummer samt købshistorik og betalingsoplysninger.
Vi sletter oplysningerne løbende, dog senest 5 år efter endt kundeforhold.
2.2 Workshops, kurser og uddannelser
Vi tilbyder workshops, kurser, uddannelser m.v. til vores erhvervskunder. I den forbindelse behandler vi dels oplysninger om kundens kontaktperson, herunder virksomhed samt navn og kontaktoplysninger med henblik på at kunne indgå og opfylde en aftale, jf. GDPR art. 6(1)(b).
Vi sletter oplysninger om kunden løbende, dog senest 5 år efter endt kundeforhold.
Vi behandler i nogle tilfælde også oplysninger om vores kunders medarbejdere, såfremt disse deltager på vores workshops, kurser og uddannelser. Vi behandler som udgangspunkt kun navn og e-mailadresse om medarbejderen, samt hvilken virksomhed medarbejderen er ansat ved. Vi behandler disse oplysninger for at forfølge en legitim interesse bl.a. med henblik på at udarbejde deltagerlister, jf. GDPR art. 6(1)(f). Vi modtager disse oplysninger direkte fra virksomhederne selv, hvorfor omfanget af personoplysninger kan variere. Såfremt vi modtager flere oplysninger end vi har brug for, sletter vi disse efter modtagelse.
Vi sletter oplysninger om deltagerne på disse workshops, kurser og uddannelser efter afholdelse.
2.3 Sociale medier
Vi anvender visse sociale medier bl.a. Facebook til at komme i kontakt med potentielle kunder, samt fremme vores markedsføring. Hvis du har været inde og ”like” vores fanside, er medlem af en af vores grupper på det sociale medie eller i øvrigt har været i kontakt med os igennem dette, behandler vi undgåeligt dine personoplysninger. Vi behandler hertil kun oplysninger om dit navn og e-mail.
Hvis du kontakter os via sociale medier, behandler vi dine personoplysninger på baggrund af vores interesse i at kunne kontakte dig og svare på dine henvendelser jf. GDPR art. 6(1)(f). Oplysningerne vil stamme fra dig og det sociale medie, som du kontakter os igennem.
Vi har et såkaldt fælles dataansvar med de sociale medier vi anvender, idet vi begge behandler dine personoplysninger til egne formål. Du kan læse mere om de sociale mediers behandling af dine personoplysninger i det følgende:
- LinkedIns behandling af dine personoplysninger her og om det fælles dataansvar her.
- Twitters behandling af dine personoplysninger her.
- Facebook og Instagrams behandling af dine personoplysninger her, og om det fælles dataansvar her.
I forhold til Facebook indebærer aftalen om Fælles dataansvar hovedsageligt, at DeltagerDanmark bruger Facebooks "omfattende produkter" og at både DeltagerDanmark og Facebook skal sikre lovligheden af egne behandlinger. Derudover indebærer det, at du kan rette henvendelse til både os og Facebook, såfremt du vil gøre dine rettigheder gældende.
Oplysninger behandlet ifm. sociale medier, som omhandler direkte kommunikation via de sociale medier slettes med det samme. Opslag på f.eks. Facebook-sider eller i offentlige grupper slettes ikke, idet et opslag eller en kommentar på Facebook-sider eller i offentlige grupper betragtes som værende offentlige områder. Du kan læser mere om offentlige områder her.
2.4 Markedsføring
Vi behandler kun dine personoplysninger til brug for markedsføring, hvis du har givet dit samtykke i overensstemmelse med GDPR art. 6(1)(a) til at modtage et af vores nyhedsbreve. Omfanget af vores behandling fremgår af det konkrete samtykke.
Hvis du har samtykket til at modtage markedsføring fra os, behandler vi som udgangspunkt oplysninger om navn og e-mailadresse.
Du har til enhver tid ret til at trække dit samtykke tilbage ved at benytte linket ”afmeld” i de nyhedsbreve, du modtager samt ved at sende en mail info@deltagerdanmark.dk eller ringe til (+45) 41 25 90 75.
Vi opbevarer dokumentationen for dit samtykke, så længe du modtager markedsføring eller deltager i vores markedsføring og i 2 år efter, at du har tilbagekaldt dit samtykke, da vores eventuelle straffeansvar forældes efter dette tidsrum.
2.5 Leverandører og samarbejdspartnere
Når vi indgår aftaler med leverandører og samarbejdspartnere, behandler vi oplysninger om disses kontaktpersoner. Dette omfatter oplysninger om navn, stillingsbetegnelse, telefonnummer, email og om nødvendigt betalingsoplysninger.
Oplysningerne behandles enten, fordi det er nødvendigt af hensyn til opfyldelse af aftalen med den pågældende leverandør eller samarbejdspartner jf. GDPR art. 6(1)(b), eller fordi vi som led i aftalen har en legitim interesse i at behandle den pågældendes kontaktoplysninger jf. GDPR art. 6(1)(f).
Vi opbevarer relevante kontaktoplysninger igennem vores samarbejde. Skriftlige korrespondancer slettes løbende, og oplysninger som er nødvendige til at opfylde vores forpligtelser efter bogføringsloven opbevares i 5 år plus løbende regnskabsår.
3. Meddelelse om lovpligtig eller påkrævet behandling
3.1 I de tilfælde, hvor vi behandler dine personoplysninger på baggrund af en retlig forpligtelse eller et krav i henhold til kontrakt eller et krav, der skal være opfyldt for at indgå en kontrakt, er du forpligtet til at give os oplysningerne for, at vi kan opretholde kundeforholdet, opfylde kontrakten samt fakturere dig for vores ydelser m.v. Hvis du ikke ønsker at give os de oplysninger, som vi skal bruge for at overholde vores forpligtelser, kan konsekvensen være, at vi ikke har mulighed for at oprette eller fortsætte klientforholdet eller opfylde en kontrakt med dig.
3.2 Du er ikke forpligtet til at give os dine oplysninger i andre tilfælde, f.eks. til brug for vores markedsføring og udsendelse af nyhedsbreve. Konsekvensen ved ikke at give os dine oplysninger vil dog være, at du f.eks. ikke kan modtage markedsføringsmateriale og nyhedsbreve fra os.
4. Modtagere af personoplysninger
4.1 Vi behandler dine personoplysninger med fortrolighed, og vi videregiver som udgangspunkt ikke oplysningerne til tredjeparter. Vi kan dog videregive dine personoplysninger, hvis du har givet dit samtykke, hvis vi har en berettiget interesse i videregivelsen eller hvis vi har en retlig forpligtelse.
4.2 Vi kan overlade personoplysninger til vores systemleverandører, der behandler personoplysninger på vores vegne og efter vores specifikke instruks i henhold til den indgåede databehandleraftale.
4.3 I nogle tilfælde benytter vi databehandlere uden for EU/EØS, hvorved personoplysninger kan blive overført til tredjelande, bl.a. i forbindelse med vores brug af cloud-løsninger. Herved anvender vi et gyldigt overførselsgrundlag (evt. herunder Standard Contractual Clauses) inden vi overfører personoplysningerne. Overførslen sker alene under iagttagelse af de nødvendige sikkerhedsgarantier som krævet efter gældende databeskyttelseslovgivning og der foretages altid en individuel vurdering vedrørende behov for supplerende foranstaltninger.
5. Dine rettigheder
5.1 Når vi indsamler oplysninger om dig, har du en række grundlæggende rettigheder efter persondatareglerne, som du kan gøre brug af. Dine rettigheder omfatter retten til at anmode om indsigt i og berigtigelse eller sletning af dine personoplysninger, begrænsning af og indsigelse mod vores behandling, samt retten til at modtage dine oplysninger i et struktureret, almindelig anvendt og maskinlæsbart format (dataportabilitet).
5.2 Ovenfor nævnte rettigheder kan være tilknyttet betingelser og begrænsninger. Hvorvidt du som registreret kan anmode om f.eks. at få dine personoplysninger slettet, vil i alle tilfælde afhænge af en konkret vurdering.
5.3 Hvis du har givet dit samtykke til vores behandling af dine oplysninger, har du til enhver tid ret til at tilbagekalde dette samtykke.
5.4 Hvis du er utilfreds med vores behandling af dine personoplysninger, kan du indgive en klage til Datatilsynet via deres hjemmeside www.datatilsynet.dk eller ved at ringe på tlf. 33 19 32 00.
6. Kontaktoplysninger
6.1 Den virksomhed, som er ansvarlig for behandling af dine personoplysninger, er:
DeltagerDanmark
CVR.nr.: 37 25 67 57
Sorøgade 6
2100 København Ø
E-mail: info@deltagerdanmark.dk
Telefon: +45 41 25 90 75
7. Ændringer
7.1 Vi forbeholder os retten til at opdatere og ændre nærværende retningslinjer for behandling af personoplysninger. I tilfælde af væsentlige ændringer retter vi henvendelse til dig i form af e-mail eller synlig meddelelse på vores website.
7.2 Denne privatlivspolitik er senest ændret den 19. december 2022
Ofte stillede spørgsmål
Klimaet forandrer sig, kritisk. Derfor er der brug for, at vi forandrer os for klimaet. Og det nytter og skaber håb, når vi er mange, der handler sammen.
Derfor inviteres alle i Danmark til at handle i fællesskab, for det har klimaet brug for. Klimahandledagen er en mulighed for at samles i de fællesskaber, vi alle er en del af til hverdag med vores naboer og kolleger, og sammen finde ud af, hvad vores fællesskab kan gøre for klimaet.
Vi handler sammen, fordi ingen kan redde klimaet alene. Kun med aktiv deltagelse fra både befolkning, arbejdspladser og politikere når vi de afgørende klimamål i 2030.
Klimahandledagen er en årlig anledning for virksomheder, foreninger og naboer til at forpligte sig til handlinger, der reducerer udledning af drivhusgasser i de fællesskaber, hvor vi arbejder, bor og er aktive, og hvor vi lokalt og sammen med ligesindede kan gøre en konkret forskel.
Den 25. april 2024 samles arbejdspladser og lokale fællesskaber over hele Danmark og sammen afgiver eller fejrer klimaløfter, der forpligter fællesskabet på klimahandling for det følgende år.
Hvad I laver, og hvordan I samles på Klimahandledagen på jeres arbejdsplads eller i jeres lokale fællesskab, bestemmer I helt selv.
Måske I mødes en enkelt time til et oplæg, samles en hel dag med flere aktiviteter eller mødes sidst på dagen til en grøn middag.
Et klimaløfte er et løfte, som I afgiver og forpligter hinanden på på jeres arbejdsplads eller lokale fællesskab. Klimaløftet indeholder den klimahandling, som I som arbejdsplads eller fællesskab sammen er kommet frem til, se eksempler på Klimaløfter her.
Klimahandledagen er en årlig begivenhed. I 2024 afholdes Klimahandledagen d. 25. april. Den første gang dagen blev afholdt var d. 27. april i 2023. Hvert år fremover vil dagen falde i uge 17.
Klimahandledagen er arrangeret af den socialøkonomiske virksomhed DeltagerDanmark med den grønne tænketank CONCITO som videnspartner.
Klimahandledagen er en del af 70i30-projektet, som er finansieret af VILLUM FONDEN, VELUX FONDEN og KR Foundation. Projektet støtter en række sammenhængende klimainitiativer inden for hhv. viden & kommunikation, folkeligt engagement og uddannelse. Læs mere om 70i30 her.
Foreningen Grønne Nabofællesskaber, der samler danskere i lokale grønne nabofællesskaber over hele Danmark, er medarrangør af Klimahandledagen. Se mere om Grønne Nabofællesskaber her.
Klimahandledagen er for alle fællesskaber, der har lyst til at forpligte sig på fælles klimahandling.
Du kan være med i Klimahandledagen med din arbejdsplads eller med et lokal fællesskab. Det kan være dine naboer på vejen, en grøn gruppe i kommunen eller noget helt tredje.
Man kan ikke deltage i Klimahandledagen uden et fællesskab - enten som arbejdsplads eller et andet lokal fællesskab, og mangler du sådan et, så hjælper vi dig gerne. Se fx alle Grønne Nabofællesskaber her og find et tæt på dig.
Hvad I samles om på Klimahandledagen i jeres fællesskab er helt op til jer. Det vigtigste er, at I mødes om klimahandling. Vi hjælper med guides og materialer til bl.a. grønne fællesmiddage, havevandringer og klimavenlige kantiner.